Vytvořili jsme z vlakového nádraží chloubu města
Vybudovali
jsme nový přednádražní prostor a opravili bývalou výpravní halu

Většina z vás to má jistě ještě v živé paměti. Havířovské vlakové nádraží bylo naprostou ostudou města. Hala v bruselském stylu se stala během minulých let předmětem mnoha bouřlivých diskusí. Na stole bylo hned několik variant, jak otřesný stav budovy i prostoru před ní vyřešit. Jedna skupina chtěla halu zbourat, druhá zrekonstruovat, někteří by raději nedělali nic. Česká komora architektů a veřejnost argumentovali unikátností budovy a téma se zdálo být naprosto neřešitelným.
To už je ale minulost. Dokázali jsme se totiž dohodnout. A to je naprosto unikátní. Věříme, že budete souhlasit, když prohlásíme, že nádraží je dnes jedno z nejhezčích v České republice. Podařilo se nám vybudovat moderní přednádražní prostor se zastřešenými zastávkami a 140 parkovacími místy. Zrekonstruovali jsme také bývalou nádražní halu, ve které vzniklo sportovní centrum. Po složitých jednáních se Správou železnic se nám podařilo dohodnou výhodný pronájem na třicet let, zároveň máme možnost si budovu kdykoli výhodně odkoupit.
Uvnitř najdete horolezeckou stěnu i hřiště pro volejbal a badminton. Když vyjdete po krásných původních schodech do patra, dostanete se k bowlingovým dráhám a tělocvičnám pro mnohé využití. Mysleli jsme ale také na bezpečnost, v budově proto bude zázemí pro městskou policii. Název sportovního centra v bývalé nádražní hale vybraly děti základních škol. A jistě souhlasíte, že přišly s příznačným názvem. Bude se totiž jmenovat Fénix, jako symbol znovuzrození.
Vrátili jsme nádraží i jeho okolí zašlý lesk. Teď do tohoto místa chceme vrátit život tak, aby prostor sloužil všem obyvatelům Havířova.
Město do nového přednádražního prostoru investovalo 120
milionů korun, z toho 100 milionů pokryla dotace z Evropské unie. Do
rekonstrukce bývalé nádražní haly jsme investovali zhruba 50 milionů korun.
Od července 2020 slouží cestujícím také nové odbavovací prostory, které vznikly v bývalé provozně-administrativní části budovy nádraží. Vznikla tak nová čekárna, pokladny, přístup do podchodu a toalety. Práce na havířovském nádraží však stále nekončí. V příštím roce přijde na řadu obnova kolejiště, rekonstrukce nástupišť a podchodu. Ten bude nově doplněn o výtahy a prodloužen až na Šumbark.